Data – teknologi – affärsmodell är som kommunicerande kärl?
På IRM-dagen den 21 mars pratade Mats O Pettersson från Ericsson om hur teknologi och affärsmodell är som kommunicerande kärl. Förändringstrycket på den ena, kommer kräva förändring i den andra.
När sedan Valentina Niklasson, Volvo Penta. pratade om Data Governance och hur ”data design är business design”, klack det till i mig. Instämmer helt! I det lilla beslutet, ligger ibland ett strategiskt vägval…
Data, teknologi och affärsmodell är kommunicerande kärl?
Flodmark Fredrik, Scania, talade sen om hur värdetrömmen ”enablement” möjliggör transformationen, där lastbilsbranschen är i ett race för att bli först med autonoma bilar. Den som löser det först, vinner.
Det är då det blir viktigt att det blir enkelt att ändra, och under devisen ”feed the bygglåda” bli en verklig möjliggörare.
Och i en ”raplex” (rapidly changing, ever more complex) värld, kom Johanna Värild med det bästa metodförslaget: PMV. Prata Med Varandra. Det är så vi kan ”align the ducks”, för att citera Valentina igen.
Till detta så berättade Johan Stålnacke, XLENT, om hur sanningen ligger i koden, som kan automatgenereras till en uppdaterad karta. Vilket borde vara en stor möjliggörare i detta race!
Själv pratade jag om hur man med bilder kan öka förståelsen och sammanfatta något komplext på ett enkelt sätt. Med den här bilden så hoppas jag ni förstår vad jag menar?